Idag var alltså metodexaminationen som jag gruvat mig för. 
Det man skulle examineras på var antingen syrgas, sug av övre luftvägar, intramuskulär injektion, subkutan injektion, venprovtagning, intravenös inj eller pvk.

Jag fick ett patientfall där jag skulle ge bricanyl (0,5 mg/ml) subkutant och den verksamma substansen var 0,25 mg (alltså 0,5 ml). Jag var sist i klassen att göra och var skitnervös! Känner mig väldigt säker på läkemedelsberäkningen men just där och då försvann allt! Sååå självklart att jag inte bara skulle ge lite syrgas eller ta ett venprov, nej nej! Jag skulle behöva räkna lite matte också vilket i denna pressade stund kändes väldigt jobbigt... 😝

Lyckades dock skärpa till mig och checkade av punkt för punkt i skallen (informera patienten vad jag skulle göra, sprita händer, ta på förkläde (så töntigt haha...), kolla id, dra upp rätt mängd läkemedel, välja ut rätt insticksställe and so on). Allt detta gjorde jag med ganska skakiga händer vill jag lova haha 😝

Även om det kändes bra var det himla skönt när läraren sa de magiska orden: du är godkänd!
Wiie! 😄 sköönt att inleda helgen med att bocka av ännu ett moment 😊

Nu är det bara att vänta några plågsamma veckor på tentasvar... 👎 men jag har lovat mig själv att inte lägga ner någon energi på att grubbla över den 😌 hoppas bara jag kan hålla det också!

Trevlig helg allihopa 😍

1 kommentarer

Frida, ssk-student på Gotland

17 Jan 2015 00:56

Grattis till ett godkänt resultat :D

Svar: Tack!! :D
Marléne

Kommentera

Publiceras ej